Metodologia badań – co to jest?
Środkiem do poznania prawdy naukowej lub biznesowej jest nienaganna metodologia badań.
Badania to proces bardzo kosztowny i wymagający najwyższych lotów kompetencji, dlatego potrzebne jest bardzo dobre przygotowanie. Zazwyczaj, żeby móc zaprojektować doskonałe badanie, trzeba poświęcić trochę czasu na czytanie teorii i doniesień naukowych bądź biznesowych z różnych, często rozbieżnych, źródeł. By poznać logikę lub funkcję problemu albo zjawiska, trzeba zastosować odpowiednią metodologię badawczą, bardzo wysublimowane i niekiedy podparte linią badań pilotażowych. Tylko odpowiednia, wręcz skrojona na miarę, metoda badań daje szczegółowy wgląd w zjawisko. Dlatego dobra metodologia badania powinna się charakteryzować 5 cechami, widzianymi z perspektywy poznania prawdy naukowej czy biznesowej. Te cechy to:
1) ogólność m
2) ścisłość
3) wysoka zawartość informacyjna metodologii badań
4) pewność
5) prostota !
Podejście takie daje możliwość najtańszego i najszybszego odkrycia interesującej nas prawdy.
Jak pracuje się w kontekście metodologii badań ?
1. Poznajemy się.
2. Ustalamy kwestie formalne wraz z odpowiednimi umowami.
– dzieło/zlecenie/prawa autorskie
– umowa tajności/poufności
3. Formułujemy problem badawczy oraz stawiamy hipotezy.
– w tym etapie najważniejsze jest zdefiniowanie problemu, wraz ze wszystkimi możliwymi szczegółami.
– niekiedy nie wiemy jaki jest problem, ale chcemy znaleźć się w kontekście stanu pożądanego.
– określamy to czego chcemy.
4. Określamy uniwersum/przestrzeni zmiennych wyjaśniających istotnych z perspektywy zmiennej wyjaśnianej oraz dbamy o kontrole zmiennych ważnych z punktu widzenia warunków brzegowych.
– na ten etap składa się praca nad ustaleniem tego, co wpływa na badane zjawisko oraz ustalenie warunków ubocznych, które mogą być dodatkowym źródłem zmienności wyników.
5. Przeprowadzenie badań pilotażowych.
– jeśli materiały wymagane do konstrukcji badania są niezbędne lub nieznane trzeba je wytworzyć i zadbać o ich odpowiednie właściwości
6. Operacjonalizujemy zmienne.
– jest to przełożenie języka teoretycznego na język obserwacyjny, wyrażony w logice lub liczbach (jest to procedura wiązania pojęć teoretycznych z obserowowanymi wskaźnikami)
– polega również na użyciu odpowiednich materiałów bodźcowych lub/i narzędzi pomiarowych
7. Dobór modelu badawczego.
– model eksperymentalny polegający na manipulowaniu zmiennymi, w celu wywołania pożądanego efektu.
– model korelacyjny polegający na sprawdzeniu współwystępowania zjawisk
8. Dobór odpowiedniej próby badawczej.
– losowa próba populacji jest istotnym z perspektywy uzyskania pożądanych wyników aspektem
– to z niej wyprowadza się problem, procedurę weryfikacji oraz wnioskowanie – inne sposoby doboru obserwacji do badania mogą odbić się mniejszym bądź większym obciążeniem wyników
9. Wybór modelu statystycznego.
– wybór odpowiednich metod weryfikacji statystycznej
– zbudowanie modelu statystycznego pod dane wejściowe
– testowanie różnych metod oszacowania pożądanego wyniku
10. Akceptacja wyników lub ich odrzucenie.
11. Ocena, opis oraz interpretacja wyjaśniająca wraz ze specyfikacją lub generalizacją wyników.
– opis przeprowadzonego badania
– zakres pola aplikacji wyników
– krytyczna ocena trafności wewnętrznej (dokładności ) i zewnętrznej (uogólnienia) wyników badania
– krytyczna ocena czynności badawczych
– propozycja nowych perspektyw
Skontaktuj się z nami do nas jeśli chciałbyś się dowiedzieć więcej o metodologii badań.