Środkiem do poznania prawdy naukowej lub biznesowej jest nienaganna metodologia badań
Badania to proces bardzo kosztowny i wymagający najwyższych lotów kompetencji, dlatego potrzebne jest bardzo dobre przygotowanie. Zazwyczaj, żeby móc zaprojektować doskonałe badanie, trzeba poświęcić trochę czasu na czytanie teorii i doniesień naukowych bądź biznesowych z różnych, często rozbieżnych, źródeł. By poznać logikę lub funkcję problemu albo zjawiska, trzeba zastosować odpowiednie metodologie badawcze, bardzo wysublimowane i niekiedy podparte linią badań pilotażowych. Tylko odpowiednia, wręcz skrojona na miarę, metodologia badań daje szczegółowy wgląd w zjawisko. Dlatego dobra metodologia powinna się charakteryzować 5 cechami, widzianymi z perspektywy poznania prawdy naukowej czy biznesowej. Te cechy to:
1) ogólność
2) ścisłość
3) wysoka zawartość informacyjna
4) pewność
5) prostota!
Podejście takie daje możliwość najtańszego i najszybszego odkrycia interesującej nas prawdy naukowej
Jak pracuję w tym kontekście ?
+ Poznajemy się
+ Ustalamy kwestie formalne wraz z odpowiednimi umowami
– dzieło/zlecenie/prawa autorskie
– umowa tajności/poufności
+ Formułujemy problem badawczy oraz stawiamy hipotezy
– w tym etapie najważniejsze jest zdefiniowanie problemu, wraz ze wszystkimi możliwymi szczegółami.
– niekiedy nie wiemy jaki jest problem, ale chcemy znaleźć się w kontekście stanu pożądanego.
– określamy to czego chcemy.
+ Określamy uniwersum/przestrzeni zmiennych wyjaśniających istotnych z perspektywy zmiennej wyjaśnianej oraz dbamy o kontrole zmiennych ważnych z punktu widzenia warunków brzegowych
– na ten etap składa się praca nad ustaleniem tego, co wpływa na badane zjawisko oraz ustalenie warunków ubocznych, które mogą być dodatkowym źródłem zmienności wyników.
+ Przeprowadzenie badań pilotażowych
– jeśli materiały wymagane do konstrukcji badania są niezbędne lub nieznane trzeba je wytworzyć i zadbać o ich odpowiednie właściwości
+Operacjonalizujemy zmienne
– jest to przełożenie języka teoretycznego na język obserwacyjny, wyrażony w logice lub liczbach (jest to procedura wiązania pojęć teoretycznych z obserowowanymi wskaźnikami)
– polega również na użyciu odpowiednich materiałów bodźcowych lub/i narzędzi pomiarowych
+ Dobór modelu badawczego
– model eksperymentalny polegający na manipulowaniu zmiennymi, w celu wywołania pożądanego efektu.
– model korelacyjny polegający na sprawdzeniu współwystępowania zjawisk
+ Dobór odpowiedniej i odpowiednio liczebnej próby badawczej
– losowa próba populacji jest istotnym z perspektywy uzyskania pożądanych wyników aspektem
– to z niej wyprowadza się problem, procedurę weryfikacji oraz wnioskowanie – inne sposoby doboru obserwacji do badania mogą odbić się mniejszym bądź większym obciążeniem wyników
+Wybór modelu statystycznego
– wybór odpowiednich metod weryfikacji statystycznej
– zbudowanie modelu statystycznego pod dane wejściowe
– testowanie różnych metod oszacowania pożądanego wyniku
+ Akceptacja wyników lub ich odrzucenie
+ Ocena, opis oraz interpretacja wyjaśniająca wraz ze specyfikacją lub generalizacją wyników.
– opis przeprowadzonego badania
– zakres pola aplikacji wyników
– krytyczna ocena trafności wewnętrznej (dokładności ) i zewnętrznej (uogólnienia) wyników badania
– krytyczna ocena czynności badawczych
– propozycja nowych perspektyw
mgr Konrad Hryniewicz