Kryterium Informacyjne Akaike – AIC

Kryterium informacyjne Akaike jest powszechnie używane do porównywania modeli statystycznych. Nie dostarcza ono miary dopasowania modelu do danych, ale może być użyteczne do pomiaru i testu względnej mocy predykcyjnej testowanych modeli. Dany zestaw modeli statystycznych może zwracać różne miary AIC, ale pożądany i lepszy jest ten z wyraźnie mniejszą miarą AIC. Na podstawie tej miary możemy wybrać najbardziej oszczędny i informatywny model statystyczny.

Składowa okresowa (np. szeregu czasowego)

Składowa okresowa (np. szeregu czasowego) – Są to wahania sezonowe, regularne odchylenia od stałej tendencji. Składnik sezonowości powtarza się cyklicznie w czasie. np. wybuch danych trendów mody.

Trend (np. szeregu czasowego)

Trend (np. szeregu czasowego) – Jest to tendencja rozwoju danego zjawiska. Jest to ogólna reprezentacja systematycznych zmian. Np. zjawisko może cały czas wzrastać w czasie np. akcje pewnej innowacyjnej firmy na giełdzie (trend liniowy). Z trendem nieliniowym mamy np. do czynienia w momencie sprzedaży prądu w ciągu roku (mniej się go produkuje w lato a więcej w zimę).

Konfirmacyjna analiza czynnikowa CFA

Konfirmacyjna analiza czynnikowa CFA – Konfirmacyjna analiza czynnikowa jest modelem w którym zakładamy istnienie pewnego określonego zbioru czynników i dzięki analizie wartości zmiennych losowych badamy zasadność naszego przypuszczenia i estymujemy parametry naszego modelu. Jakość modelu analizy czynnikowej określa się między innymi, badając wartość ładunków czynnikowych oraz procent wyjaśnionej wariancji. W modelu konfirmacyjnym wartość ładunku to wartość czynnika ścieżkowego odpowiadającego ścieżce łączącej dany wskaźnik cząstkowy ze zmienną ukrytą. Jest to współczynnik korelacji wielokrotnej R2 . W zależności od poziomu konserwatyzmu przyjmuje się różne wartości krytyczne tego czynnika. Konfirmacyjna analiza czynnikowa pozwala nam na weryfikację złożonej teorii. Wykorzystuje się ją często w budowy narzędzi badawczych do badań marketingowych. Dobre narzędzia psychometryczne przechodzą przez magiel konfirmacyjny dając, narzędzie o bardzo dobrych właściwościach testowych. Przykładowo możemy przeprowadzić analizę konfirmacyjną pozwalającą na zbadanie postaw pracowników wobec firmy. Poszczególne itemy narzędzia są ze sobą wzajemnie związane  i wpływają na zmienne nieobserwowalne  jakimi są rodzaje postaw. Dzięki takiemu modelowi możemy wnioskować o przyczynach postaw, a nie o związku z postawami. Bardzo dobrym wykorzystaniem omawianej analizy jest pilotaż badania głównego.