Próg różnicy i prawo Webera

Próg różnicy odpowiada zdolności spostrzegania różnicy między bodźcami. Zbyt małe różnice nie są spostrzegane, przez co porównywane obiekty wydają się takie same. Na przykład wszystkie opakowania tego samego produktu wydaję się przecież takie same, zawsze jednak są nieznaczne różnice w ich kształcie i kolorze. Podobnie, występujące różnice w smaku, zapachu, czy konsystencji tego samego produktu są niedostrzegalne.  Do pomiaru progu różnicy wykorzystuje się pojęcie ledwo dostrzegalnej różnicy. Odpowiada ona takiej różnicy między bodźcami, która może już zostać dostrzeżona. Psycholog niemiecki E. Weber posłużył się pojęciem ledwo dostrzegalnej różnicy do sformułowania pierwszego w psychologii prawa, nazwanego stałą lub ułamkiem Webera. Prawo to stanowi podstawę badań w tak zwanej psychofizyce klasycznej. Prawo Webera można przedstawić w postaci deltaB/B=K, gdzie B jest wielkością bodźca, natomiast deltaB jest przyrostem wielkości tego bodźca wystarczającym do stwierdzenia różnicy w spostrzeganej wielkości. Aby zatem stwierdzić różnice, że wraz ze wzrostem wielkości bodźca musi zwiększać się jego przyrost  o stałą część swojej początkowej wartości. Wartość K jest w porównaniu jest właśnie tą stałą wartością. Za pomocą tych metod ustalono, że wartość K dla ciężaru wynosi 2%, dla jasności światła 7,9%, a dla głośności dźwięku 4,8%. Oznacza to, że konsument zauważy różnicę miedzy 100g porcją frytek, a taką która jest o 2,5g lżejsza. Natomiast 0,5kg porcję jabłek można odchudzić o aż o 10 gram, a konsument nie zauważy żadnej różnicy.

Charakter spostrzegania zmysłowego jest skokowy. Psychofizycy nazywają go kwantowym.

Amerykański wskaźnik satysfakcji konsumenckiej – AWSK

Amerykański Wskaźnik Satysfakcji Konsumenckiej – jest zmodyfikowaną wersją Szwedzkiego Barometru Satysfakcji Konsumenckiej, opartą na pomiarze oceny wyników firm, gałęzi przemysłu, sektorów gospodarki i całej gospodarki narodowej. Żeby otrzymać dane reprezentatywne dla całej gospodarki, badanie AWSK obejmuje ponad 200 firm w ponad 40 gałęziach przemysłu w siedmiu najważniejszych sektorach gospodarki. Corocznie oblicza się wskaźnik satysfakcji konsumenckiej na poziomie firmy dla każdego przedsiębiorstwa z próby, a następnie waży wskaźniki otrzymane z firm, żeby uzyskać wskaźniki dla gałęzi przemysłu, sektora oraz wskaźniki ogólnonarodowe. Przyjmuje się przy tym siedem głównych sektorów gospodarczych:

  1. Produkcja/Dobra nietrwałego użytku.
  2. Produkcja/Dobra trwałego użytku
  3. Transport/Łączność/Służby
  4. Handel detaliczny
  5. Finanse ubezpieczenia
  6. Usługi
  7. Administracja.

W obrębie każdego sektora najważniejsze gałęzie przemysłu wyłoniono na podstawie ich względnego wkładu  w produkt krajowy brutto. W każdej grupie przemysłowej wybrano kilka reprezentatywnych przemysłów na podstawie ich całkowitej sprzedaży. W końcu, w obrębie każdego przemysłu wybrano największe przedsiębiorstwa, tak żeby całość obejmowała większość sprzedaży w danej gałęzi przemysłu.

Dla każdej firmy przeprowadzano około 250 wywiadów z jej aktualnymi klientami. Spośród potencjalnych respondentów wybierano nabywców określonych dóbr lub usług w pewnym ustalonym okresie ich zakupów lub konsumpcji. Okresy te są różne dla różnych produktów – obejmowały na przykład 3 lata w przypadku zakupu większych dóbr trwałego użytku, miniony miesiąc w przypadku często kupowanych dóbr konsumpcyjnych i usług, lub aktualnie posiadanie konta w banku lub polisy ubezpieczeniowej wystawionej na własne nazwisko.

Badany klient otrzymywał kwestionariusz mierzący 3 aspekty:

  • Ogólne oszacowanie satysfakcji konsumenckiej
  • Stopień potwierdzania oczekiwań konsumenckich
  • Konsumencka ocenę jakości

Moc statystyczna

Moc statystyczna jest prawdopodobieństwem znalezienia statystycznie istotnych wyników przez test statystyczny. Większa moc testów statystycznych wymaga większej próby danych.

Skala likerta

Skala likerta jest powszechnie używana kiedy zbierane są odpowiedzi z kwestionariuszy lub ankiet, które opierają się na opinii np. postawy wobec danej marki. Skala likerta mierzy zgodność lub jej brak używając symetrycznej skali odpowiedzi. Zawiesza ona zawsze daną liczbę kategorii odpowiedzi, gdzie środkowa wartość odzwierciedla neutralną odpowiedź. Typowa skala likerta wygląda tak;

1 – Całkowicie się nie zgadzam

2 – Nie zgadzam się

3 – Ani się nie zgadzam, ani się zgadzam

4 – Zgadzam się

5. Całkowicie się zgadzam

Mierzenie odpowiedzi na skali likerta mogą być traktowane jako dane mierzone na skali porządkowej lub ilościowej (zależy od szkoły).

Autokorelacja

Autokorelacja opisuje podobieństwo pomiędzy obserwacjami jako funkcję tego jak blisko siebie są razem te obserwacje w danym czasie lub miejscu. Zmienna jest autoskorelowana jeśli obserwacje blisko siebie są bardziej podobne (jest większa korelacja między nimi) niż obserwacje dalsze od siebie